Bescheidenheid: de ander hoog houden

Bescheidenheid: de ander hoog houden

Dit artikel gaat verder in op bescheidenheid, één van de 8 eigenschappen die Inge Nuijten onderscheid als eigenschappen van Dienend Leiderschap. Lees hier verder over dienend leiderschap.

Met de eigenschap bescheidenheid wordt bedoeld of je in staat bent te accepteren dat je fouten maakt. Daarbij hoort openstaan voor en vragen om feedback en leren van kritiek die je krijgt. Van jezelf weten hoe goed je ergens in bent. “Realistisch zijn in wat je wel en niet kan”. Het vraagt ook om bescheidenheid om bij elke situatie dat er iets niet goed gaat je af te vragen wat je zelf beter zou kunnen doen. Door je af te vragen: “hoe kan ik…” kun je de situatie bij jezelf houden en eerst je eigen rol nagaan. Waardering op de juiste manier doorgeven vraagt ook om bescheidenheid.

De meeste leiders zijn niet zo bescheiden

Helaas zijn de meeste leiders niet zo bescheiden, vaak schuiven de ze de schuld voor fouten door naar hun staf en die weer naar hun personeel en uiteindelijk leert er niemand van de fouten die er gemaakt worden. Bescheidenheid hangt sterk samen met waardering, als leider ben je vaak de personen die de complimenten krijgt, het vraagt om bescheidenheid om deze complimenten door te sluizen naar je personeel. Collins schrijft over leiders met ‘professionele bescheidenheid’ (2001), deze leider:

  • Laat een persoonlijke bescheidenheid zien, vermijdt aanbidding door anderen. Schept nooit op over zichzelf.
  • Handelt met een rustige vastberadenheid. Motiveert vooral door inspirerende normen, niet door charisma.
  • Richt zijn ambitie op het bedrijf, niet op zichzelf. Zorgt voor opvolgers die het succes ook in de volgende generatie continueren.

Collins beschrijft in zijn beeld van het raam wat er gebeurt als er een compliment komt. De medewerkers wijzen door het raam naar de niveau 5-leider “Hij is de oorzaak, zonder zijn leiding zouden we nooit zo’n geweldig bedrijf zijn geworden”, maar die wijst meteen weer terug en zegt: “Kijk toch eens, door al die geweldige mensen en een dosis geluk hebben we dit verwezenlijkt. Ik ben een echte geluksvogel.” Ze hebben natuurlijk allebei gelijk. Maar de niveau 5-leiders zullen dat nooit toegeven. (Collins, 2001)

dienend-leiderschap-bescheidenheid

Eerst begrijpen dan begrepen worden

Covey schrijft “probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden” (Covey, 2008). Als we elkaar echt begrijpen, dan zullen we beter worden in het oplossen van onze problemen. Eerst de ander willen begrijpen vraagt bescheidenheid.

Om hierachter te komen is het leerzaam om een rollenspel met medewerker – leidinggevende verhouding te spelen en daarna de rollen omdraaien. Door het toneelspel van de medewerker zal blijken hoe die zijn of haar leidinggevende inschat wat betreft bescheidenheid. Hiervoor is wel een situatie van vertrouwen nodig, anders zal er geen reëel beeld ontstaan.

 

Vijf tips om zelf te werken aan bescheidenheid

  1. Accepteren dat je fouten maakt, alle mensen maken fouten
  2. Persoonlijk bescheiden zijn, weten wat je kunt, maar daar niet over opscheppen
  3. Vastberaden handelen met de ambitie gericht op het bedrijf en niet op jezelf
  4. Bij medewerkers nagaan hoe bescheiden je over komt en of je deze eigenschap kunt verbeteren
  5. Eerst je medewerkers of collega’s proberen te begrijpen en daarna pas begrepen proberen te worden.

 

Meer lezen over dienend leiderschap? 

Bronnen over Bescheidenheid

Collins, J., Good to Great, oorspronkelijk 2001, vertaling, Amsterdam, 2004, Business Contact, p. 42 – 45, 49, 116-118

Covey, S. R., De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, oorspronkelijk New York, 1989, vertaling Amsterdam/Antwerpen, 2008, Business Contact,

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *