Waardering (door)geven

Waardering geven

Waardering (door) geven is één van de acht eigenschappen van Dienend Leiderschap. De andere zeven vind je in mijn artikel over dienend leiderschap.

Waardering kun je zien als ‘in staat zijn om blij te zijn voor anderen en hun complimenten en waardering (door) te geven.’ Een stapje achteruit doen, iemand de spiegel voor houden, ‘kijk hoe jij dit project deed en wat je bereikt hebt’. Deze eigenschap moet vaak aangeleerd worden bij nieuwe leidinggevenden. De meeste mensen zijn op het moment dat ze leidinggevende worden namelijk gewend om zelf waardering te krijgen in plaats van deze door te geven. Hetzelfde geldt voor luisteren, als het goed is luistert je leidinggevende naar je, maar op het moment dat je zelf leidinggevende wordt zal je zelf ook moeten luisteren en dat is een kunst die maar weinig mensen echt beheersen (Trompenaars & Voerman, 2008).

 

Kijk je door het raam naar de ander, of in de spiegeling naar jezelf?

Jim Collins gebruikt in zijn boek Good to Great (2001) een spiegelend raam als metafoor voor het omgaan met waardering. Als het goed gaat kijk je door het raam naar je medewerkers en geef je hen de waardering. Als het slecht gaat kijk je in de spiegeling van het raam naar de verantwoordelijkheid van jezelf. De werking van het raam kan natuurlijk ook precies de andere kant op. Dat is een keuze, helaas wordt vaak bewust of onbewust gekozen om het raam andersom te gebruiken.

waardering

 

Het één-minuut compliment

In het boek de One Minute Manager wordt een omschrijving voor het geven van een compliment gegeven (Blanchard & Johnson, 2001).

 

Het één-minuut compliment werkt goed indien u:

  1. De mensen recht in hun gezicht vertelt dat u hen zult laten weten hoe zij werken.
  2. Mensen direct een compliment geeft.
  3. De mensen vertelt wat zij goed deden – in detail.
  4. Mensen vertelt hoe goed het u doet dat zij het goed deden, hoe goed dat voor de organisatie is en voor de anderen die hier werken.
  5. De tijd neemt voor een ogenblikje stilte om hen te laten voelen hoe goed het u wel doet.
  6. Ze aanmoedigt zo voort te gaan.
  7. Hen de hand schudt of aanraakt op een wijze die het duidelijk maakt dat u hun succes in de organisatie ondersteunt. Ze bevestigt dat u met sympathie aan hen en hun prestatie denkt.

 

Hoewel het wellicht een beetje gemaakt voelt zo’n stappenplan door te nemen. Heeft deze manier van effect, mits het echt is. En dat mag, want degene die een compliment krijgt, heeft iets goed gedaan. Vaak wordt kritiek wel uitgebreid gegeven maar een compliment niet. Dat terwijl het gericht geven van een één-minuut compliment veel meer energie geeft dan kritiek. Het op de juiste manier geven van complimenten draagt bij aan het empoweren van mensen, ze weten dat ze het goed doen.

 

Zelf meer waardering geven

  1. Je medewerkers met enige regelmaat een spiegel voorhouden en ze vertellen wat de waarde is van het werk dat ze doen
  2. Complimenten structureel en zo snel mogelijk doorgeven aan de medewerkers waar ze thuis horen
  3. Het geven van een ‘een minuut compliment’ aanleren en toepassen
  4. Zorgen dat medewerkers weten wanneer en hoe ze iets goed kunnen doen

 

Bronnen Waardering geven

Collins, J., Good to Great, oorspronkelijk 2001, vertaling, Amsterdam, 2004, Business Contact, p. 42 – 45, 49, 116-118

Blanchard, K. & Johnson, S., De One Minute Manager, Amsterdam/Antwerpen, 2001, Bussiness Contact, p. 34

Trompenaars, F. & Voerman, E., Grenzeloos leiderschap, Amsterdam, 2008, Business Contact, p. 43

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *